Op de Maranathaschool vinden we het belangrijk dat alle kinderen de mogelijkheid hebben om zich te ontwikkelen. Als een kind moeite heeft met leren, krijgt het extra ondersteuning. Maar als het gewone schoolwerk juist makkelijk gaat, vinden we het ook belangrijk dat hier aandacht voor is, door deze kinderen meer uitdaging te geven.
Voor sommige van deze kinderen is het voldoende om in de klas wat extra of ander werk te krijgen. Voor anderen is er een plekje in de bovenschoolse Plusklas of Verrijkingsgroep. En voor de kinderen die daar tussenin zitten is er: De Doordenkers. De Doordenkers is de nieuwe naam van de plusgroepjes die les krijgen van juf Linda. Ze komen op dinsdag- of woensdagochtend bij elkaar op de Ontdekzolder of het speellokaal en werken dan aan verschillende soorten opdrachten die gekoppeld zijn aan een thema.
Wat leren we bij de Doordenkers?
Bij de Doordenkers leren we dat het fijn is als je iets nog niet kunt. Want juist dan valt er iets te leren. We proberen dus goed naar onszelf te kijken en te bedenken wat we nog niét kunnen. We leren vragen te stellen die de ander aan het nadenken zetten, we leren dat je op verschillende manieren kunt denken en dat er vaak verschillende oplossingen zijn voor een probleem.
We leren ook om te gaan met dingen die niet lukken. Dat het niet erg is als iets eerst een paar keer misgaat, want ook daar leer je van. Dat iets ‘perfect’ doen vaak te veel tijd kost en dat ‘goed genoeg’ ook goed is. Maar dat je dan wel kiezen moet, wat je wel en niet doet.
En zo zijn er nog veel meer dingen te noemen die kunt leren, als je bij de Doordenkers zit. Per periode kiezen we een aantal punten waar we ons op richten.
En verder
Soms is er een periode even geen Doordenkers, maar wel een andere uitdaging waar gewerkt wordt aan vergelijkbare leerdoelen. Zo hebben we ook dit jaar weer Julietta Cook bereid gevonden om Spaans te leren aan de Doordenkers van groep 6 t/m 8. En wellicht volgen er in de toekomst meer van dit soort activiteiten.